loader image

HAPTOTHERAPIE EN FOCUSING

In mijn praktijk staat de Haptotherapie centraal. Aanvullend en versterkend maak ik gebruik van andere technieken, waaronder Focusing. 

lowres-bmoments-0130
lowres-bmoments-9883

Haptotherapie

Het uitgangspunt van haptotherapie is dat jij je weer bewust wordt en bent van jezelf. Van wat je kan en wil en daar ook naar handelt. Als je (weer) weet wie je bent en wat je bezielt, wordt een mooi proces op gang gebracht. Je versterkt namelijk je gevoel van veiligheid, vertrouwen en zelfbewustzijn.

Hoe meer jouw gedrag hier uit voortkomt, hoe makkelijker je je door het leven beweegt, hoe belastbaarder je bent, des te vitaler je je voelt. Dit leidt tot een afname van klachten, doordat emotionele en fysieke blokkades loskomen, worden herkend en verwerkt.

Aanraken en voelen

In onze cultuur zijn aanraken en voelen vaak onderbelicht. In een overwegend rationele, prestatiegerichte en gehaaste maatschappij heeft de tast en het daarbij behorende gevoelsleven nauwelijks prioriteit. En als er wordt aangeraakt gebeurt dit meestal zonder écht contact te maken.

In mijn praktijk help ik cliënten zich (weer) bewust te worden van hun eigen aangeboren vermogen om contact te maken met zichzelf en met anderen, en dit verder te ontwikkelen.

Ruimte om je eigen vrije keuzes te maken

Lichamelijke- en psychische klachten, nare gevoelens of overbelasting zijn vaak een reactie op vervelende gebeurtenissen of situaties in jouw leven. 

Je trekt je terug en gaat ‘uit contact’ met dat wat er is (geweest). In het aanraken maak ik voelbaar wanneer, hoe en waar jij jezelf blokkeert, in- of terughoudt. Of niet in contact bent met jezelf. Ook help ik je bij het ontwikkelen van een ‘vrije keuze’, waarbij jezelf kiest of je je wilt openen voor contact, maar ook of je je terugtrekt of afsluit als je daar behoefte aan hebt. In het contact – ook 

in de gesprekken – kunnen (diep) weggestopte gevoelens en emoties bovenkomen. Door deze te aanvaarden en verwerken ontstaat innerlijke ruimte, en voel je je vrijer om je eigen keuzes te maken en daar naar te handelen.

Relatietherapie: Je relatie met de ander

Het contact en de relatie met jezelf kunnen ingewikkeld zijn. Die met een ander zijn vaak minstens zo uitdagend. En met die ander bedoel ik niet alleen een liefdespartner, maar ook anderen waar je een relatie mee hebt, zoals kinderen, familie, vrienden en collega’s. Allemaal variëren ze. Zowel in concrete aspecten, zoals fysieke afstand, tijd en ruimte, als in subjectieve belevingen, denk aan liefde, jaloezie, haat, genot, intensiteit, macht, onverschilligheid, warmte, enzovoort. Het onderhouden van een relatie, welke en met wie dan ook, kan een klus zijn.

Meestal komen cliënten voor relatiebegeleiding als er sprake is van een conflict. Meestal lijkt het te gaan over de inhoud, maar in de basis draait het vaak om aspecten als macht en onmacht, afstand en nabijheid.

Soms is er een vraag naar verdieping. Ook hier geldt dat als je een relatie wilt veranderen, er maar één de aangewezen persoon om het wiel een andere kant op te laten draaien: jijzelf.

Naast de relatietherapie geef ik ook zwangerschapsbegeleiding. De relatie opbouwen met je ongeboren kind.

Focusing

lowres-bmoments-9891

Ook bij Focusing maak je gebruik van de wijsheid van je lijf. Dat doe je door aandacht te schenken aan iets wat je bezighoudt, bijvoorbeeld een situatie waarin een keuze moet of wilt maken, of waar je een (onbestemd) gevoel over hebt. Als je focust neem je de tijd om na te gaan hoe je dat beleeft in je lijf. Zo’n innerlijke beleving wordt de ‘felt sense’ genoemd. Deze heeft impliciet betekenis en richting. Met aandacht en respect bij die ‘felt sense’ zijn en ervaren hoe deze zich ontvouwt, is de kern van Focusing.

Helderheid en ontspanning

Focusing brengt ontspanning, helderheid en innerlijke balans. Het vergroot je bewustzijn en je leert jezelf beter kennen. Je voelt beter wat er in je omgaat, wat je wilt en wat bij je past.

Scroll to Top